Sayyidul Istighfar (Rumi, Jawi & Maksud Lengkap)

Istighfar adalah bacaan untuk memohon keampunan Allah swt. Umat Islam digalakkan untuk sering membaca bacaan ini. Sebagai tanda pengiktirafan terhadap kelemahan yang dimiliki oleh manusia di samping sentiasa mengharapkan keampunan Allah SWT.

Bacaan ringkas istighfar adalah astaghfirullah, Tetapi selain itu ada yang dipanggil Sayyidul istigfar.

Tahukah anda bacaan sayyidul istighfar ini?

Di sini kami akan berkongsi dengan anda Sayyidul Istighfar lengkap dengan Sayyidul Istighfar Rumi dan sayyidul istighfar jawi serta maksud dan kelebihan sayyidul istighfar.

Mari kita mulakan . . .

Maksud Sayyidul Istighfar

Sayyidul istighfar penghulu istighfar adalah intipati semua bacaan istighfar. Ini adalah raja istighfar atau semata-mata boleh ditafsirkan sebagai istighfar muktamad.

Rasulullah SAW telah bersabda:

“Dari Syaddad bin Aus, dari Rasulullah SAW bersabda, apabila seorang hamba mengucapkan bacaan Sayyidul istighfar jelang pagi dengan penuh keyakinan, kemudian ia meninggal dunia, maka dia masuk  surga.”

Shahih: Al Bukhari (6306).

Doa dan zikir Sayyidul Istighfar mengandungi tentang pengakuan, permintaan seorang hamba untuk memohon keampunan kepada Allah SWT, serta mengandungi perintah untuk bersyukur atas segala nikmat yang telah diberikan.

Berikut adalah bacaan sayyidul istighfar yang baik untuk anda baca dengan kerap:

للَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

Sayyidul Istighfar Rumi:

“Allahumma anta robbii laa ilaaha illaa anta, kholaqtanii wa anaa ‘abduka wa anaa ‘alaa ‘ahdika wa wa’dika mastatho’tu. A’udzu bika min syarri maa shona’tu, abuu-u laka bini’matika ‘alayya, wa abuu-u bi dzanbii, faghfirlii fainnahuu laa yaghfirudz dzunuuba illa anta”

Maksudnya:

“Ya Allah Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada sembahan haq kecuali Engkau, Engkau menciptakan aku, sementara aku adalah hamba-Mu dan aku berada di ikatan janji-Mu dan aku akan hidup seperti yang aku bisa, aku berlindung kepadamu dari semua kejahatan yang telah aku lakukan, aku mengakui Engkau untuk nikmat-Mu terhadapku dan aku mengakui dosaku kepada-Mu, kemudian ampunilah aku, sesungguhnya tidak ada yang mengampuni semua dosa kecuali Engkau” (HR. Bukhari no. 6306)


Kelebihan Sayyidul Istighfar

Membaca sayyidul istighfar mempunyai banyak manfaat. Berikut adalah sebahagian daripada mereka.

1. Masuk Syurga

Dalam hadis yang merupakan lanjutan dari hadis di atas, Rasulullah bersabda

مَنْ قَالَهَا مِنَ النَّهَارِ مُوقِنًا بِهَا ، فَمَاتَ مِنْ يَوْمِهِ قَبْلَ أَنْ يُمْسِىَ ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، وَمَنْ قَالَهَا مِنَ اللَّيْلِ وَهْوَ مُوقِنٌ بِهَا ، فَمَاتَ قَبْلَ أَنْ يُصْبِحَ ، فَهْوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ

Maksudnya: “Barangsiapa mengucapkannya pada siang hari dan meyakininya, lalu dia mati pada hari itu sebelum waktu petang, maka dia termasuk penghuni syurga. Dan barangsiapa mengucapkannya pada malam hari dalam keadaan meyakininya, lalu dia mati sebelum waktu pagi, maka dia termasuk penghuni syurga.”

2. Dosa yang diampuni

Istighfar adalah bacaan yang berharap kita akan diampunkan dosa-dosa kita oleh Allah SWT atas kesilapan dan khilaf yang berlaku. Dengan membaca istighfar, kita berharap dosa-dosa kita diampunkan.

3. Bentuk Syukur atas Nikmat Allah

Dalam bacaan sayyidul istighfar tersebut juga terdapat pengakuan atas nikmat yang diberikan Allah SWT pada kita. Membaca istighfar ini juga merupakan bentuk wujud syukur manusia pada Allah ta’ala.

4. Dicintai Allah

Allah berfirman: “Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang mensucikan diri.” (QS.al-Baqarah: 222).

Ya, Allah senang terhadap orang yang yang beristighfar dan memohon ampun pada Allah. Sebab dalam istighfar itu terkandung makna bahawa manusia ingin menjadi lebih baik. Dengan mengakui kesalahan yang telah terjadi dan berniat untuk tidak lagi mengulanginya.

5. Mencegah Azab

Firman Allah seperti termaktub dalam QS. Al-Anfal ayat 33: ”Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka. Dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun.”

Keutamaan orang yang memohon ampun pada Allah SWT adalah dapat terhindar dari azab. Sebab Allah tidak akan mengazab umatnya yang bertaubat dan memohon ampun.

6. Memperlancar Rezeki

Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda,”Sesungguhnya seorang hamba boleh tertahan rezekinya kerana dosa yang dilakukannya.”(HR.Ahmad, Ibnu Hibban dan Ibnu Majah).

Dosa-dosa yang kita lakukan boleh menjadi penghambat kelancaran rezeki kita. Oleh kerananya, dengan membaca istighfar dan memohon ampun pada Allah, semoga dosa-dosa yang kita lakukan itu dapat dihapuskan.

7. Membersihkan Hati

Istighfar dapat membersihkan hati kita. Banyak hal yang dapat menyebabkan hati kita menjadi kotor. Dengan beristighfar diharapkan hati kita bisa menjadi bersih.

Seperti dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda,”Apabila seorang mukmin melakukan suatu dosa, maka tercoretlah noda hitam di hatinya. Apabila ia bertaubat, meninggalkannya dan beristighfar, maka bersihlah hatinya.”(HR.Nasa’i, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Tirmidzi).

8. Ketenangan Batin

Istighfar adalah bentuk pengakuan atas segala dosa dan kesalahan yang kita perbuat. Hanya dengan memohon ampunan-Nya, batin kita bisa menjadi tenang.

Nah, itulah beberapa keutamaan dari beristighfar. Membaca sayyidul istighfar ini perlu kita biasakan setiap hari, supaya kita bisa menjadi orang yang beruntung kerana diampuninya dosa kita oleh Allah SWT.


Cara Mengamalkan Sayyidul Istighfar

Baca doa istigfhar yang di baca Rasulullah SAW di atas sekurang-kurangnya 1x pada waktu siang dan malam. Lebih baik jika dapat dibaca setiap selesai solat. Karena setiap saat kita juga melakukan dosa. maka lebih baik kita sentiasa berdoa dan beristighfar kepada Allah SWT.

Selain dibaca sebagai doa setiap selesai solat, anda juga boleh membaca doa sayyidul istighfar sebagai bacaan wirid harian dengan kiraan antara 33x, 99x, hingga 1000x. Ingat perkara yang paling penting ialah keikhlasan.


Adakah anda sudah jelas dengan penerangan ini?

Saya berharap anda mendapat input yang jelas mengenai doa Sayyidul Istighfar.

Jika anda mempunyai apa-apa persoalan yang ingin ditanya berkaitan topik ini, anda boleh lakukannya pada ruangan komen di bawah.

Categories Doa

Leave a Comment