Maksud La Tahzan Innallaha Ma’ana (Melayu)

La tahzan innallaha ma’ana adalah cara Alllah SWT untuk menguatkan dan menenangkan hambanya yang sedang bersedih.

Dalam kehidupan, ia sama sekali tidak ada jika kita tidak diberi masalah oleh Allah SWT. Masalah dengan bentuk yang besar, serta dalam bentuk kecil, adalah tanda kasih sayang Allah SWT kepada hamba-Nya.

Allah menurunkan ayat ini kerana dia ingin mengingatkan kita bahawa Allah sentiasa bersama kita walaupun dalam keadaan sedih. Allah akan selalu memberikan kesenangan yang besar sewaktu hamba – Nya melewati ujian kehidupan, berikut adalah bacaannya.

Bismillahillazi la Yadurru Ma’asmihi jawi :

لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا

Bismillahillazi la Yadurru Ma’asmihi rumi :

La Tahzan Innallaha Ma’ana

(QS. At Taubah : 40)

Bismillahillazi la Yadurru Ma’asmihi maksud :

Janganlah bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita

Dalil La Tahzan Innalllaha Ma’ana

Kalimat ini bukan sahaja ayat biasa secara umum, tetapi merupakan ayat yang terkandung dalam Al-Quran, iaitu dalam Surat At-Taubah ayat 40.

إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Maksudnya:

“Jika kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka allah telah menolongnya (iaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) membawanya keluar (dari Mekah) sedangkan dia adalah salah seorang daripada dua orang lelaki ketika kedua-duanya berada di dalam gua, ketika dia berkata kepada rakannya: “Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kami”. Maka Allah menurunkan keterangan-Nya kepada (Muhammad) dan menolongnya dengan tentera yang tidak kamu lihat, dan Al-Quran menjadikan orang-orang yang kafir itu hina. Dan kata-kata Tuhan adalah tinggi. Tuhan yang paling berkuasa lagi.”

Dari asas di atas, ayat itu adalah asas perkataan yang baik kerana ia berasal dari Al-Quran.


Contoh Penggunaan

Berikut adalah beberapa contoh menggunakan ayat tersebut.

  • Apabila seseorang berasa sedih kerana ditinggalkan oleh seseorang yang disayangi dan disayangi. Ia membuat hati sedih, supaya tidak larut dalam kesedihan, maka kita boleh mengatakan frasa la tahzan innallaha ma’ana.
  • Apabila anda berasa putus asa, terdesak kerana usaha anda tidak berjaya supaya hati dan perasaan anda tidak larut dalam kesedihan, katakan ayat tahzan innallaha ma’ana, semoga kesedihan itu hilang.
  • Apabila kita bertembung dengan pelbagai masalah yang agak rumit sama ada dengan orang yang paling dekat dengan kita atau dengan orang yang kita tidak tahu atau masalah dengan suami atau isteri.

Jadi itulah gambaran bahan mengenai La Tahzan Innallaha Ma’ana, semoga artikel ini dapat berguna dan semoga mengikut keperluan anda dapat menjadi rujukan anda untuk memahami makna ayat, jangan lupa membaca artikel lain dan menantikan artikel seterusnya.



Related :

Leave a Comment