Doa untuk Orang Meninggal

Apabila kita mendengar seseorang meninggal, kita wajib berdoa untuknya. ucapan doa untuk orang meninggal dan pembacaan Al-Quran untuk orang meninggal juga akan memberikan kebaikan tersendiri untuknya.

Daripada Abu Hurairah, Nabi berkata:

“Apabila seseorang telah meninggal dunia, seluruh amalnya akan terputus kecuali 3 hal, yaitu sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat, dan anak sholeh yang mendoakannya.”

(HR Muslim).

Di samping itu, dalam hadith yang terkandung di dalam kitab al-Adzkar an-Nawawi, ia berbunyi:

“Dari Um Salamah r.a., dia berkata bahawa Nabi berkata: Apabila kamu menyaksika”Dari Ummu Salamah r.a., ia berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda: Ketika kalian menyaksikan orang sakit atau meninggal maka berkatalah yang baik. Sesungguhnya malaikat mengamini terhadap apa yang kalian katakan.”

(H.R. Muslim).

Di sini kami akan berkongsi dengan anda doa-doa yang boleh anda amalkan apabila seseorang meninggal dunia.

Panduan doa ini juga dipermudahkan dengan bacaan rumi untuk membantu sesiapa yang mengalami kesukaran membaca tulisan arab.

Mari kita mulakan . . .

Doa Ketika Mendengar Kematian Seseorang

Dalam surah Al-Baqarah ayat 156 ada doa apabila mengalami musibah atau mendengar berita kematian seseorang. kita wajib kirim doa untuk orang meninggal itu supaya Allah memberi kesabaran dan ketabahan kepada keluarga dalam menghadapi ujian dari-Nya. Berikut doanya:

إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Bacaan dalam Rumi:

Innalillahi wa innailaihi raajiuun.

Maksudnya: “Sesungguhnya semua ini hanyalah milik Allah, dan hanya kepada-Nya kami kembali.”­


Doa Untuk Orang Meninggal Lelaki

Jika seseorang yang meninggal adalah lelaki, maka mengirim doa untuk orang yang sudah meninggal lelaki berbeza dengan wanita. Berikut ucapan doa untuk orang meninggal sesuai sunnah:

اَللهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَاَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مَدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرْدِ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ اْلاَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ وَاَبْدِلْهُ دَارًاخَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَاَهْلاً خَيْرًا مِنْ اَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَاَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَاَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَفِتْنَتِهِ  وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ

Bacaan dalam Rumi:

Allaahummaghfir lahu warham hu wa’aafi hii wa’fu anhu wa akrim nuzula hu wa wassi’ madkhola hu waghsil hu bilmaai wats-tsalji

walbarodi wanaqqi hi minal khothooyaa kamaa yunaqqots tsaubul abyadlu minaddanasi wa abdil hu daaron khoiron min daari hi wa ahlan

khoiron min ahli hi wazaujan khoiron min zaoji hi wa adkhil hul jannata wa ‘aidz hu min ‘adzaabil qobri wa fitnati hi wa min ‘adzaabin naar.

Maksudnya:

“Ya Allah, ampunilah, berkati, lepaskan dia dan biarkan dia pergi. Dan memuliakan tempat kediamannya, kembangkan dia. Dan memuliakan tempat kediamannya, kembangkan pintu masuknya, basuh dia dengan air yang jernih lagi sejuk, dan bersihkan dia dari semua kesalahan seperti baju putih yang bersih dari kotoran, dan gantikan rumahnya dengan rumah yang lebih baik daripada apa yang ditinggalkannya, dan keluarga yang lebih baik, daripada yang ditinggalkan, dan isteri lebih baik daripada yang dia tinggalkan. Letakkan dia di langit, dan lindungilah dia dari azab kuburnya dan fitnahnya dan dari siksaan api neraka.”


Doa Untuk Orang Meninggal Perempuan

Bacaan doa untuk orang meninggal wanita adalah sama seperti doa untuk lelaki. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bahagian yang diganti yang menunjukkan wanita seperti lafaf “hu” ditukar kepada “ha”. Berikut adalah doa, iaitu:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْلَها وَارْحَمْهَا وَعَافِهَا وَاعْفُ عَنْهَا، وَأَكْرِمْ نُزُلَهَا، وَوَسِّعْ مَدْخَلَهَا، وَاغْسِلْهَا بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهَا مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ اْلاَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ. وَأَبْدِلْهَا دَارًا خَيِرًا مِنْ دَارِهَا، وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ اَهْلِهَا وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهَا، وَأَدْخِلْهَا الْجَنَّةَ، وَأَعِذْهَا مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَفِتْنَتِهِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ

Bacaan dalam Rumi:

Allaahummaghfir laha warham ha wa’aafi ha wa’fu anha wa akrim nuzula ha wa wassi’ madkhola ha waghsil ha bil maa-i

wats-tsalji wal barodi wa naqqi ha minal khothooyaa kamaa yunaqqots tsaubul abyadlu minad danasi wa abdil ha daaron khoiron min

daari ha wa ahlan khoiron min ahli ha wazaujan khoiron min zaoji ha wa adkhil hal jannata wa ‘aidz ha min ‘adzaabil qobri wafitnati hi wa min ‘adzaabin naar.

Maksudnya:

“Ya Allah, ampunilah, berkati, lepaskan dia dan biarkan dia pergi. Dan memuliakan tempat kediamannya, kembangkan dia. Dan memuliakan tempat tinggalnya, memperluas pintu masuknya, mencucinya dengan air yang jernih dan dingin, dan membersihkannya dari semua kesalahan seperti kemeja putih bersih dari kotoran, dan mengganti rumahnya dengan rumah yang lebih baik daripada yang ia tinggalkan, dan keluarga yang lebih baik, daripada yang ditinggalkan, dan suami yang lebih baik daripada yang ia tinggalkan pula. Letakkan dia di langit, dan lindungilah dia dari azab kuburnya dan fitnahnya dan dari siksaan api neraka.”


Doa Untuk Orang Tua Yang Sudah Meninggal

Ibu bapa yang meninggal juga perlu didoakan supaya segala dosa dapat diampunkan dan diterima di sisi-Nya. Jika papa meninggal, maka anda boleh membaca doa untuk lelaki. Begitu juga, jika ibu yang meninggal dunia boleh membaca doa untuk wanita.

Berikut ialah doa ringkas untuk orang meninggal iaitu orang tua yang telah meninggal. Berikut adalah bacaan doanya:

Doa untuk orang yang sudah meninggal:

رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرَا

Bacaan dalam Rumi:

Rabbighfir li, wa li walidayya, warham huma kama rabbayani shaghira.

Maksudnya:

“Ya Tuhanku, ampunilah dosa-dosaku dan dosa-dosa orang tuaku. Suka mereka berdua sama seperti mereka mencintai saya ketika saya masih kecil.


Keutamaan Mendoakan Orang Yang Sudah Meninggal

Keutamaan Mendoakan Orang Yang Sudah Meninggal
Keutamaan Mendoakan Orang Yang Sudah Meninggal

Berdoa untuk orang yang sudah meninggal adalah kewajiban bagi orang Islam yang masih hidup, terutama mereka yang meninggal dunia adalah ahli keluarga atau ibu bapa kita. Salah satu moral yang mulia termasuk berdoa untuk orang yang meninggal dunia.

Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم bersabda:

“Seorang mayat dalam kuburnya seperti orang tenggelam yang sedang meminta pertolongan. Dia menanti-nanti doa ayah, ibu, anak, dan kawan yang terpercaya. Apabila doa itu sampai kepadanya, itu lebih ia sukai daripada dunia berikut segala isinya. Dan sesungguhnya Allah menyampaikan doa penghuni dunia untuk ahli kubur sebesar gunung. Adapun hadiah orang-orang yang hidup kepada orang-orang mati ialah memohon istighfar kepada Allah untuk mereka dan bersedekah atas nama mereka.”

(HR Ad-Dailami)

Dalam sebuah hadis yang lain, beliau bersabda:

“Apabila seseorang itu berdoa untuk saudara Muslimnya tanpa disedari oleh orang yang berdoa, maka malaikat berkata ‘Amin’ dan semoga kamu mendapat juga semasa kamu berdoa.”

(Muslim dan Abu Daud)

Nah, itu adalah beberapa doa-doa untuk orang meninggal yang dapat dikatakan ketika mendapat berita kesedihan. Marilah kita berdoa agar sahabat, saudara-mara, keluarga dan orang tersayang yang lain sentiasa diampunkan dosa-dosa mereka, diterima oleh pihak-Nya dan amal ibadahnya dapat diterima oleh Allah SWT.

Mudah-mudahan apa yang kami kongsi boleh berguna untuk anda semua, InsyaAllah aamiin.

Categories Doa

Leave a Comment