Doa Sakit Kepala (Rumi, Jawi & Maksud)

Sakit kepala adalah keadaan apabila kesakitan dan ketidakselesaan timbul di kepala, kulit kepala, atau leher. Penyakit ini adalah perkara biasa, dan dianggarkan bahawa 7 daripada 10 orang mengalami sekurang-kurangnya satu sakit kepala setiap tahun.

Selain mengambil ubat untuk sakit kepala, umat Islam boleh mengamalkan doa sakit kepala insyaallah cepat sembuh, ini adalah doa yang disyorkan oleh Rusulullah SAW.

di sini kami berkongsi dengan anda doa sakit kepala serta bagaimana Rusulullah SAW melegakan sakit kepala.

mari kita mualakan . . .

Maksud Doa Sakit Kepala

Doa hilangkan sakit kepala boleh berguna untuk melegakan kesakitan yang anda rasakan di kepala. Sakit kepala adalah perkara biasa dan tidak jarang dirasai oleh sesetengah orang.

Biasanya sakit kepala akan menyerang apabila keadaan badan dalam keadaan tidak baik-baik saja. Sakit kepala ini akan melanda dan membuat anda berasa lemah, pening untuk mencari mood atau mood yang tidak baik juga.

Berikut adalah doa untuk sakit kepala yang sangat disyorkan oleh Rasulullah SAW.

Doa hilang sakit kepala:

بسم الله الرحمن الرحيم بِاسْمِ اللهِ اْلكَبِيْرِ وَاَعُوْذُ بِاللهِ اْلعَظِيْمِ مِنْ كُلِّ شَرِّ عِرْقٍ نَعَّارٍ وَمِنْ شَرِّ حَرِّ النَّارِ

Doa untuk hilangkan sakit kepala rumi:

Bismillaahii kabiiri na’uudzubillaahii ‘azhiimi min syarri ‘irqin na’aarin wa min syarrin naar.

Maksudnya:

“Dengan nama Allah Yang Maha Besar. Aku berlindung kepada Allah Yang Maha Agung dari sakitnya darah yang mengalir (luka) dan dari buruknya panas api.” (HR Ibnu Sunni).


Cara Rasul Hilangkan Sakit Kepala

Sakit kepala sampingan atau migrain juga sering dialami oleh Rasulullah SAW. Apabila penyakit itu menyerang, Nabi merawatnya dengan mengikat kepalanya dengan sehelai kain.

“Abu Nuaim yang diriwayatkan dari Ibnu Abbas berkata, suatu ketika Nabi SAW memberikan khotbah sementara sehelai kain diikatkan ke kepalanya,” tulis Abu Nuaim dalam kitab Ath Thibbun Nabawi.

Selain itu, Abu Nuaim menerangkan, saat sakit kepalanya menyerang, Rasulullah SAW tak bisa keluar rumah sampai berhari-hari. Dan ini membuat para umat cemas.

“Migrain boleh menyerang Rasulullah SAW dan membuatnya tidak dapat keluar dari rumah selama satu atau dua hari berturut-turut,” tulis Abu Nuaim dalam buku yang sama.

Kisah Rasulullah SAW merawat sakit kepala dengan mengikat kain di kepalanya juga ditulis dalam kitab Bukhari Muslim.

” Rasulullah SAW berkata saat menderita penyakit tersebut (migrain) menjelang wafatnya, ‘Betapa sakit kepalaku’ (kata Rasul). Beliau (Rasul) biasa mengikatkan selembar kain di kepalanya,” (HR Bukhari Muslim).


Iaitu doa yang disarankan oleh Rusulullah dan bagaimana Rusulullah SAW melegakan sakit kepala.

Semoga ia berguna untuk kita semua aamiin

Categories Doa

Leave a Comment