Doa Pengantin Baru

Pelbagai doa untuk pengantin baru anda boleh berdoa apabila menghadiri jemputan perkahwinan. Salah satu doa untuk pengantin lelaki dan perempuan yang dilaungkan pasti berharap untuk perkahwinan yang berkekalan dan harmoni.

Doa untuk pengantin lelaki dan perempuan bukan sahaja diberikan oleh tetamu tetapi juga dibaca oleh pengantin lelaki selepas kontrak perkahwinan, serta doa malam pertama dan doa lain-lain.

Di sini kami akan berkongsi dengan anda doa pengantin baru yang boleh anda amalkan.

Mari kita mulakan . . .

Doa Selamat Pengantin Baru

Doa khusus untuk pengantin baru pada masa kontrak perkahwinan yang disertai dengan majlis resepsi harus memberi ucapan doa untuk pengantin baru oleh orang-orang yang menghadirinya, termasuk ibu bapa, keluarga besar, saudara-mara, terutama ulama dan orang-orang yang saleh.

Doa untuk pengantin baru dibenarkan dengan pelbagai doa, tetapi kandungannya mesti meminta kebaikan dan berdasarkan niat yang betul.

Doa dari Rasulullah yang direkodkan dalam hadith sahih dan diriwayatkan oleh Abu Hurairah berbunyi.

Doa pengantin baru jawi:

بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِي خَيْرٍ

Doa pengantin baru rumi:

“Baarakallahu laka wa baarakaa alaika wa jamaa bainakumaa fii khoir.”

Maksudnya:

“Mudah-mudahan Allah memberkati anda, baik dalam kegembiraan dan kesedihan dan sentiasa mengumpulkan anda berdua untuk kebaikan.”


Doa Setelah Akad Nikah

Selepas sah menjadi pasangan suami isteri, pengantin lelaki sangat dinasihatkan untuk memegang hoards isterinya sambil membaca doa buat pengantin baru berikut.

Doa untuk pengantin arab:

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِهَا وَخَيْرِ مَا جَبَلْتَهَا عَلَيْهِ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَشَرِّ مَا جَبَلْتَهَا

Bacaan dalam rumi:

“Allahumma inni as’aluka min khoirihaa wa khoirimaa jabaltahaa ‘alaih. Wa a’udzubika min syarrihaa wa syarrimaa jabaltaha ‘alaih.”

Maksudnya:

Ya Allah, aku memohon kepadamu untuk kebaikan-Nya dan kebaikan yang telah kamu tetapkan kepadanya. Dan aku berlindung kepada Engkau dari keburukannya dan keburukan yang telah kamu tetapkan kepadanya.


Doa Malam Pertama

Berikut adalah doa malam pertama untuk pengantin baru yang disyorkan:

بِسْمِ اللهِ، اَللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا

Bacaan dalam rumi:

Bismillah, allahumma jannibnaasy syaithoona wa jannibisy syaithoona maa rozaqtanaa

Maksudnya:

“Dengan menyebut nama Allah, Ya Allah, jauhkanlah aku dari syaitan dan jauhkanlah syaitan dari anak yang akan Engkau karuniakan kepada kami.” (HR. Bukhari dan Muslim)


Doa Memohon Keturunan

Agar segera dianugerahi rahmat oleh Allah SWT, doa untuk pasangan pengantin ini hendaklah dibacakan oleh pasangan suami isteri. Seperti yang dinyatakan dalam QS. As-Shafat: 100 yang berbunyi:

رَبِّ هَبْ لِى مِنَ ٱلصَّٰلِحِينَ

Bacaab dalam rumi:

Rabbi hab lī minaṣ-ṣāliḥīn

Maksudnya:

“Wahai Tuhanku, berilah aku anak-anak yang termasuk orang-orang yang saleh.”

Itu adalah beberapa doa yang boleh kita baca ketika menghadiri majlis perkahwinan dan doa untuk anda pengantin baru yang boleh anda amalkan dengan pasangan anda.


Adakah anda sudah jelas dengan penerangan ini?

Saya berharap anda mendapat input yang jelas mengenai Doa Pengantin Baru ini.

Jika anda mempunyai apa-apa persoalan yang ingin ditanya berkaitan topik ini, anda boleh lakukannya pada ruangan komen di bawah.

Categories Doa

Leave a Comment