Doa Pagi Rumi & Jawi (Isnin-Ahad) Ringkas

Doa awal pagi adalah amalan yang diajar oleh Nabi SAW. Doa pagi hari adalah salah satu penghubung seorang hamba dengan Pencipta. Melalui doa waktu pagi, penghujatan seseorang dapat dibuang dengan harapan dapat diberikan. Doa setiap pagi juga merupakan sebahagian daripada ibadah.

Di sini kami akan berkongsi dengan anda doa di pagi hari dalam bacaan rumi yang boleh anda amalkan setiap hari dari Doa Pagi Isnin hingga Doa Jumat Pagi hingga Doa Ahad Pagi.

Mari kita mulakan . . .

Doa Pagi Isnin

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Yaa Allah.

Kami berlindung pada Mu dari kekejaman manusia yang kejam, dari rekaperdaya manusia yang dengki, dari kezaliman manusia yang zalim.

Yaa Allah.

Kami memuji Mu di atas pujian semua yang memuji.

Yaa Allah.

Bimbinglah kami untuk mensyukuri segala nikmat Mu, yang memungkinkan kami mencapai redho Mu. Bantulah kami mentaati Mu, Dan melazimkan ibadah pada Mu, Mengharapkan ganjaran Mu dengan kurnia pertolongan Mu.

Yaa Allah.

Kasihanilah kami, palingkanlah kami dari maksiat pada Mu, Tuntunlah kami pada apa yang bermanfaat bagi kami, Selama Engkau menghidupkan kami.

Yaa Allah.

Dengan kitab Mu, legakan dada kami.Dengan bacaannya, ringankan beban kami. Kurniakan pada kami keselamatan agama dan diri kami.

Yaa Allah.

Jangan terlantarkan kami dari semua orang yang menjadi kerinduan kami. Sempurnakanlah kebaikan Mu pada kami, pada seluruh sisa umur kami, seperti Engkau telah berbuat baik, pada umur kami yang telah lalu.

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.


Doa Pagi Selasa

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Selawat dan Salam ke atas Junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. keluarga dan para sahabatnya.


Yaa Allah Ya Rahman Ya Rahiim Ya Dzal Jalali Wal Ikram…
Yaa ALLAH berikanlah kami kekuatan, berilah kami kemampuan, kuatkan-lah iman kami. Yaa ALLAH, kuatkan-lah agama kami dan Iman kami..


Ya Allah berkatilah kami dalam pendengaran kami, penglihatan kami, hati kami dan keturunan kami.
Ya Allah terimalah taubat kami. Ya Allah Engkau yang Maha Menerima Taubat dan maha Penyayang.


Ya Allah jadikanlah kami orang yang bersyukur pada nikmat Mu, pemuji nikmatMu, menerima nikmatMu. Ya Allah sempurnakan nikmat kami kepada kami.


Ya Allah jauhkanlah kami dari riak, ujub dan takabbur tatkala kami menumpang di bumiMu ini Ya Allah, berlangitkan kekuasaanMu, bernafas dengan izinMu, berezeki dengan limpahan kurniaanMu.
Yaa ALLAH, sekiranya kami keluar dari landasanMU, berikanlah kami petunjukMU yang lurus dan yang haq.


Yaa ALLAH, semoga kami akan menjadi diri yang mukmin, yang soleh dan dekatkanlah hati kami padaMU.
Yaa ALLAH Ya Tuhan kami berikanlah Nurr cahaya disetiap percakapan kami, pergerakan kami dan cahaya disetiap denyutan nadi kami, jantung kami dan cahaya dipenglihatan kami dan juga pendengaran kami.


Yaa ALLAH, tabahkan-lah, sabarkanlah sifat kami dan ikhlaskanlah hati kami dalam mengharungi bahtera kehidupan ini.
Yaa ALLAH sesungguhnya hanya kepadaMU-lah kami berserah diri.
Yaa ALLAH, seandainya saatnya tiba, ENGKAU memanggil kami tuk kembali ke sisiMU, matikanlah kami dalam keadaan beriman dan bertaqwa kepadaMU.


Yaa ALLAH segala amal ibadah kami semua hanya tertuju kepadaMU. Terimalah amalan kami hari ini dengan keridhaanMU hanya ENGKAU-lah yang menilai semua perbuatan kami.

Ya Allah sesungguhnya tiada daya dan kuasa melainkan dariMu juga.
Ya Allah Ya Tuhan kami terangilah cahaya pada hati-hati kami dengan cahaya hidayah Mu sebagaimana Engkau terangi bumi dengan cahaya matahari Mu buat selama-lamanya.


Ya Allah bukakanlah pintu kemenangan kepada kami dengan kemenangan yang nyata, kejayaan di dunia dan akhirat.
Ya Allah ampunilah dosa kami yang kami lakukan semenjak dari kami kecil lagi.
Wahai Tuhan yang Maha Pemberi keampunan dan penerima Taubat dan yang Maha Penyayang terimalah taubat kami dan sayangilah kami.


Ya Allah selamatkan lah diri kami, keluarga kami, saudara2 kami, rumah tangga kami, kampung kami dan negara kami dari sebarang ancaman luar dan dalam. Engkaulah Ya Allah tempat sebaik2 perlindungan.
Ya Allah akhirlah hidup kami dengan Islam, akhirlah hidup kami dengan membawa iman dan akhirlah hidup kami dengan husnul khotimah.


Ya Allah limpahkan ketaqwaan kepada kami serta berilah kami istiqamah dalam ibadah kami.
Ya Allah berilah kami kesihatan yang baik agar kami dapat melakukan kesemua ibadah kami dengan tenang dan selesa.
Ya Allah jadikanlah kami melakukan semua ibadah kami dengan bersungguh- sunguh semata mata untuk mendapat keredhaan dan ganjaran Mu.


Ya Allah kurniakanlah kepada kami kemampuan dan kesungguhan untuk beribadah dan lindungi kami dari berbagai fitnah.
Wahai Tuhan yang Maha Pemberi keampunan dan penerima Taubat dan yang Maha Penyayang. Ampuni lah kami dan terima lah taubat kami.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَرَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِوَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَوَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ

آمِيْنُ… آمِيْنُ… آمِيْنُ… يَا رَبِّ الْعَالَمِين


Doa Pagi Rabu

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

Ya Allah bantulah aku mengingatimu, memsyukuri nikmatmu dan memperbaiki ibadah kepada mu.

Ya Allah Engkaulah Tuhanku, tidak ada yang patut disembah kecuali Engkau, Engkaulah yang telah menciptakanku, dan aku adalah hamba-Mu dan diatas ikatan janji-Mu yang aku jalankan semampuku, aku berlindung kepada-Mu dari segala keburukan perbuatanku, aku mengakui-Mu atas nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku kepada-Mu, maka Ampunilah aku, Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau

Ya Allah! Jadikanlah permulaan hari ini kebaikan dan pertengahannya beruntungan serta akhirnya kejayaan. 

Ya Allah, aku mengharap rahmatMu, maka janganlah kau palingkan aku sekejap mata, dan perbaiki keadaanku. Tidak ada Tuhan selain Engkau. (HR. Abu Daud) 

Ya Allah, tidak ada (urusan) yang mudah kecuali Engkau memudahkannya, dan Engkau yang merubah (urusan) yang kesusahan menjadi kemudahan bila Engkau berkehendak. (HR. Ibnu Sunnî) 

Ya Allah, elokkan agamaku karena ia menjadi peganganku dalam semua urusan, elokkan duniaku karena disanalah aku hidup, elokkan akhiratku karena disitulah tempat aku kembali. Jadikan hidupku ini sebagai ladang amal kebaikan dan jadikan kematianku (kelak) sebagai tempat istirahat dari semua keburukan.

Ya Allah, sesungguhnya aku meminta kepada-Mu petunjuk, ketakwaan, kesucian, dan kecukupan.

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, bakhil, dan aku berlindung kepada-Mu dari azab kubur dan fitnah hidup dan mati. (HR. Muslim)

Ya Allah, jadikanlah hari ini dan hari-hari selanjutnya jauh lebih baik bagi kami dibanding hari-hari yang telah kami lalui

Ya Allah, bukakanlah, tumbuhkanlah dan bangkitkanlah semangat kami dalam bekerja dan berusaha, dalam beribadah dan beramal; semangat hidup kami hari ini dan hari-hari selanjutnya …


Ya Allah, jaminlah keselamatan, kesehatan, keamanan, kedamaian, ketentraman, keberhasilan dan kesejahteraan bagi kami hari ini dan hari-hari selanjutnya.. 


Ya Allah, limpahkan dan lipat-gandakanlah rezki Mu untuk kami hari ini dan hari-hari selanjutnya..


Ya Allah, ciptakan dan jadikanlah hanya kesempatan yang baik-baik saja bagi kami hari ini dan hari-hari selanjutnya..


Ya Allah, perlihatkanlah, perdengarkanlah dan rasakanlah kejadian², berita² dan pengalaman² yang menggembirakan dan menyenangkan saja kepada kami hari ini dan hari-hari selanjutnya…


Ya Allah, mudahkanlah semua urusan kami, jauhkanlah dari kami kesulitan apapun.. 


Ya Allah cukupkan rezeki padaku, berkahilah rezeki itu dan gantikan semua yg hilang dengan yang lebih baik lagi.

Ya Allah sukakan diriku pd IMAN dan hiasi hatiku dengan IMAN itu. Jauhkan padaku keburukan KUFUR, FASIQ dan MAKSIAT. Ya Allah Jadikan semua pekerjaan & kehidupanku utk BAKTI & TAAT PADAMU. JGN JADIKAN HARTA & KELUARGAKU FITNAH. MUDAHKAN AKU UTK SELALU BER ZAKAT, SEDEQAH, INFAK dan AMAL JARIYAH, AGAR MENGALIR PAHALANYA KETIKA AKU DI ALAM KUBUR KELAK. 


Ya Allah sembuhkan bila ada teman-teman yg sakit, halalkanlah rezeki bila ada yang berhutang, mudahkan mendapat jodoh yg soleh/solehah bagi yg belum, mudahkan pekerjaan bila yang belum mendapatkannya, solehkan keluarga kami Ya Allah. Ya Allah mudahkan kami untuk selalu taat padaMU,


Ya Tuhan kami! Ampunilah dosa-dosa kami dan hapuskanlah kesalahan-kesalahan kami, serta wafatkanlah kami dengan nilai amal yang sama dengan orang-orang yang berbakti. (QS. Ali-Imran : 193)


Ya Allah, ampunilah dosa kami, kedua ibubapa kami, pasangan hidup dan anak2 kami, zuriat dan keturunan kami, guru2 kami, sahabat2 kami, jiran tetangga kami, masyarakat dan saudara2 seIslam kami…
Sempurnakanlah kebaikan-Mu padaku, pada seluruh sisa umurku, seperti Engkau telah berbuat baik, pada umurku yang telah lalu Wahai, Yang Terkasih dari segala yang mengasihi.


Doa Pagi Kamis

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ

Yaa اَللّهُ.Tetapkanlah hati kami di atas agama MU.Kami bermohon ke hadrat Mu, berilah kekuatan, taufik dan hidayah kepada kami supaya kami dapat memperbaiki diri kami.

Yaa Allah.Kami memohon kepada Mu berilah kami iman yang sempurna, ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang halal, anak2 yang soleh, rumahtangga yang bahagia, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.

Yaa Allah.Jauhkan kami dari segala penyakit, fitnah, prasangka keji, berkata kasar, dan mungkar.

Yaa اَللّهُ .Ampuni dosa2 kami, dosa kedua ibubapa kami, anak2 isteri kami, kaum keluarga kami, guru2 kami, sahabat2 kami serta sekalian muslimin dan muslimat.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا  مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ


Doa Pagi Jumat

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

Ya Allah Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada sesembahan yang haq kecuali Engkau,Engkau yang menciptakanku, sedang aku adalah hamba-Mu dan aku diatas ikatan janji -Mu dan akan menjalankannya dengan semampuku, aku berlindung kepadamu dari segala kejahatan yang telah aku perbuat, aku mengakui-Mu atas nikmat-Mu terhadap diriku dan aku mengakui dosaku pada-Mu, maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampuni segala dosa kecuali Engkau” (HR. Bukhari no. 6306)

Ya Allah bantulah aku mengingatimu, memsyukuri nikmatmu dan memperbaiki ibadah kepada mu.

Ya Allah, pada pagi yg tenang dan penuh baraqah ini, aku bermohon, permudahkanlah semua urusanku baik dlm urusan agama, dunia dan akhirat. Lancarkanlah lisanku agar mereka mengerti ucapanku… Berilah pdku kekuatan dan kesabaran utk menakluki setiap ujian yg mendatangiku… Kurniakan aku jiwa yg tenang dan hati yg lapang agar hari ini menjadi antara hari yg terindah dlm hidupku.

Ya Allah kurniakanlah kami kemampuan untuk beribadah dan solat di dalamnya, kurniakan kami didalamnya kesungguhan, semangat, kekuatan dan sikap rajin. Lalu lindungilah kami didalamnya dari berbagai fitnah.

Ya Allah, ya Tuhan kami,Di hari Jumaat yang mulia ini , kami bermohon ke hadrat-Mu, berilah kekuatan , taufik dan hidayah kepada kami supaya kami dapat memperbaiki diri kami , tambahkanlah ya Allah kepada kami ilmu, iman dan amal.
Kami memohon kepada-Mu ya Allah, berilah kami iman yang sempurna , ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang halal, anak yang soleh, rumahtangga yang bahagia, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.

Ya Allah terimalah amalan kami yang sedikit ini. Kami mengharapkan redhaMu Ya Allah.

Ya Allah sucikanlah diri kami dari segala nista dan perbuatan keji. Berilah kami kesabaran atas apa yang telah Engkau tetapkan.

Ya Allah anugerahkanlah kepada kami ketakwaan dan persahabatan dengan orang-orang yang baik dengan pertolongan-Mu.

Ya Allah ampunkanlah dosa dosa kami, berkatilah kami, rahmatilah kami, beri lah kami hidayahMu agar kami sentiasa dekat dengan Mu Ya Allah

Ya Allah ringankanlah diri ini untuk memperbanyakkan ibadah kami kepadamu Ya Allah.

Ya Rahman Ya Rahim Engkau peliharalah kami dan lindungilah kami agar kami sentiasa dalam sihat sejahtera, aman bahagia selamanya. َ

Ya الله kami memohon Ya الله, kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurgaMu Ya الله

Ya الله Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibubapa kami, pasangan hidup kami, anak2 dan zuriat kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami, jiran2 kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada.


Doa Pagi Sabtu

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

A’udzubillah aku berlindung pada Allah dari kekejaman manusia, dari  manusia dengki dan kezaliman manusia.

Aku memuji Dia di atas pujian semua yang memujiYa AllahBimbinglah aku untuk mensyukuri segala nikmat-Mu yang memungkinkan aku mencapai ridhaMu

Bantulah aku menaati-Mu dan melazimkan ibadah pada-Mu, memastikan ganjaran-Mu dengan kurnia pertolongan-Mu..

Kasihanilah aku, palingkanlah aku dari maksiat pada-Mu, selama Engkau menghidupkan aku, tuntunlah aku pada apa yang bermanfaat bagiku selama Engkau menghidupkan akuDengan kitab-Mu, legakan dadakuDengan bacaannya, ringankan bebankuKurniakan padaku keselamatan agama dan diriku,

Jangan terlantarkan aku dari semua orang yang menjadi kerinduankuSempurnakanlah kebaikan-Mu padaku, pada seluruh sisa umurku, seperti Engkau telah berbuat baik, pada umurku yang telah lalu..

اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن


Doa Pagi Ahad

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمـنِ الرَّحِيْمِ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَبِهِ نَسْتَعِيْنُ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ  
اَللَّهُمَّ انْصُرْنَا فَإِنَّكَ خَيْرُ النَّاصِرِيْنَ  وَافْتَحْ لَنَا فَإِنَّكَ خَيْرُ الْفَاتِحِيْنَ  وَاغْفِرْلَنَا وَاهْدِنَا وَلاَ تُؤَاخِذْنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا  يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ اَللَّهُمَّ يَا رَحْمـنُ يَا رَحِيْمُ

Ya Allah, pada hari yang berbahagia ini, kami memohon keberkatan dan keredhaan dari-Mu agar segala usaha, tindakan dan amal perbuatan kami ini diterima serta mendapat kerahmatan dari-Mu ya Allah. 

اَللَّهُمَّ ياَ عَزِيْزُ ياَ قَهَّارُ

Anugerahkanlah sifat kesungguhan dan ketekunan kepada diri kami, agar  sentiasa dapat melaksanakan kerja dengan penuh rasa tanggungjawab yang telah diamanahkan. Jadikanlah perkhidmatan kami ini yang lebih maju kehadapan agar segala urusan dapat diselesaikan dengan cekap, cepat dan teratur.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَرَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِوَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ


Membaca doa pada waktu pagi adalah salah satu bentuk kesyukuran yang ditawarkan kepada Allah SWT untuk keseronokan tidur pada waktu malam.

Apabila kedua-dua mata terbangun semula, Tuhan telah memberi hamba-Nya satu lagi peluang untuk sentiasa berusaha. Ini adalah seperti yang dinyatakan dalam firman-Nya:

“Dan Dialah yang menjadikan malam untukmu (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirahat, dan Dia menjadikan siang untuk bangkit berusaha.”

(QS. Al Furqan: 47)

Semoga harap artikel ini dapat berguna untuk anda semua.

Categories Doa

Leave a Comment