Doa Nabi Musa (Rumi, Jawi & Maksud)

Kisah perjalanan hidup Nabi Musa menjadi salah satu yang menarik perhatian, kerana Nabi yang termasuk Ulul Azmi juga harus berdakwah dan bersemuka dengan Raja Firaun yang terkenal sangat keji. Selain itu, Nabi Musa, seperti nabi – nabi lain, juga melewati banyak rintangan dalam perjalanannya mendapatkan wahyu.

Namun, di sebalik kisah hidupnya yang penuh dengan rintangan dan ujian, Nabi Musa memilih untuk menghadapinya dengan berdoa kepada Allah SWT. Doa-doa Nabi Musa masih sering diamalkan oleh umat Islam kerana ia mampu membawa banyak manfaat.

Berikut kami akan berkongsi dengan anda doa-doa Nabi Musa yang boleh anda amalkan.

Mari kita mulakan . . .

1. Doa Minta Dimudahkan Urusan dan Ucapan

Apabila anda menghadapi masalah, bacalah doa ini. Doa ini anda boleh amalkan selepas solat fardu atau solat sunat.

Doa nabi musa jumpa firaun:

رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي

Bacaan dalam rumi:

Robbis rohlii shodrii, wa yassirlii amrii, wahlul uqdatam mil lisaani yafqohu qoulii

(QS. Thoha: 25-28)

Maksudnya:

“Ya rabbku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku.”

Nabi Musa sendiri mengucapkan doa ini setelah ia diminta untuk memakan bara api oleh Firaun. Pada masa itu Nabi Musa bimbang bahawa dia tidak bisa berdakwah dengan baik lantaran ia menjadi cadel setelah menelan bara api tersebut. Namun, berkat kuasa Allah dan juga melalui permohonan Nabi Musa lewat doa ini, Allah memberikan kemudahan bagi Nabi Musa untuk tetap bisa berdakwah dengan mengutus Nabi Harun untuk membantunya berdakwah menyampaikan ajaran tauhid.


2. Doa Memohon Ampunan

Salah satu doa untuk pengampunan yang boleh diamalkan adalah satu doa ini. Sebagai manusia yang tidak dapat melepaskan diri dari kesilapan, maka doa ini sangat baik diamalkan sebagai penghapus dosa. Berikut adalah doanya:

رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Bacaan dalam rumi:

Robbi innii zholamatu nafsii faghfir lii fa ghofaro lah, innahuu huwal-ghofuurur-rohiim

(QS. Al-Qashash: 16)

Maksudnya:

Tuanku, aku telah menganiaya diriku sendiri, maka maafkan aku. Maka Allah mengampunkan dosanya, sesungguhnya Allah Maha Penyayang lagi Maha Penyayang.

Doa ini sendiri dibacakan oleh Nabi Musa ketika dia secara tidak sengaja membunuh. Saat itu nabi Musa bertemu dengan dua orang yang sedang bertengkar, yaitu orang dari kaum Bani Israil dan satunya dari kaum bangsa Fir’aun. Lelaki dari kaum Bani Israil tersebut lalu meminta bantuan kepada nabi Musa untuk membantunya. Nabi Musa kemudian meninju lelaki kaum Fir’aun dan membuatnya meninggal. Setelah kejadian tersebut Nabi Musa penuh dengan rasa penyesalan dan tidak berhenti memohon keampunan dari Allah SWT.


3. Doa Terhindar Dari Fitnah

Anda juga boleh mengamalkan doa Nabi Musa ini untuk mengelakkan fitnah yang keji dan juga menghadapi semua ujian hidup. Nabi Musa sendiri mengamalkan doa ini untuk menjaga dirinya daripada penipuan Firaun. berikut doanya:

فَقَالُوا۟ عَلَى ٱللَّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ ٱلظَّٰلِمِينَ وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلْكَٰفِرِينَ

Bacaan dalam rumi:

Fa qooluu álallohi tawakkalnaa, robbanaa laa tajálnaa fitnatal lil-qoumizh-zhoolomiin. Wa najjinaa birohmatika minal-qoumil-kaafiriin

(QS. Yunus: 85-66)

Maksudnya:

“Kepada Allah lah kami bertawakal. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami sasaran fitnah bagi kaum zalim, dan selamatkanlah kami dengan rahmat Engkau dari (tipu daya) orang-orang yang kafir.”

Nabi Musa berdoa untuk mengelakkan fitnah jahat Raja Firaun dan rakyatnya. Bukan mudah untuk menanganinya, supaya Nabi Musa sentiasa berdoa kepada Allah SWT untuk mengelakkan pelbagai fitnah.


4. Doa Nabi Musa Minta Jodoh dan Doa Memohon Kebaikan

Doa ini anda boleh amalkan apabila anda ingin mendapatkan kebaikan atau pertolongan daripada Allah SWT. Berikut adalah doanya:

رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ

Bacaan doa nabi musa rumi:

Robbi innuu limaaa angzalta ilayya min khoiring faqiir

(QS. Al-Qashash: 24)

Maksudnya:

“Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku.”

Doa Nabi Musa meminta jodoh adalah doa yang Didoakan oleh Nabi Musa sebagai permintaan kepada Tuhan untuk segera membawa sesuatu yang dia perlukan. Nabi Musa yang disuruh keluar dari Mesir untuk berpindah ke kampung madyan. Dalam perjalanannya, Musa bertemu dengan dua gadis yang sedang menunggu untuk mendapatkan air bagi binatang gembalanya.

Melihat hal ini, Nabi Musa kemudian segera cuba membantu mendapatkan air. Usahanya berjaya dan ia menjadikan kedua-dua gadis yang dia bantu dan penduduk tempatan tidak lagi mempunyai air yang sukar untuk air minuman haiwan gembala mereka. Setelah membantu, Musa berdoa kepada Allah, doanya adalah seperti di atas.


5. Doa Meminta Petunjuk

Apabila anda menghadapi pilihan yang sukar, bacalah doa ini:

رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ عَسَىٰ رَبِّي أَنْ يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ

Bacaan dalam rumi:

Robbi najjinii minal-qoumizh-zhoolimin. Asaa robbiii ay yahdiyanii sawaaa as-sabiil

(QS. AL-Qasas: 21-22)

Maksudnya:

“Ya Tuhanku, selamatkanlah aku dari orang-orang yang zalim itu. Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan yang benar.”

Apabila anda berhadapan dengan pilihan yang sukar, maka doa ini anda boleh amalkan supaya anda diberi pilihan yang dikuasai oleh Allah SWT. Doa ini sendiri diucapkan oleh Nabi Musa ketika dia sedang melarikan diri selepas pembunuhan itu. Beliau memohon kepada Allah SWT untuk diberi petunjuk bagaimana beliau harus meneruskan perjalanannya.


Itu adalah sebahagian daripada bacaan doa Nabi Musa serta maksud dan manfaatnya. Semoga itu menjadi suar bagi kita semua dan semoga semua manfaat doa yang kita amalkan dapat membantu di akhirat nanti. aamiin.

Categories Doa

Leave a Comment