Doa Keluar Rumah Rumi & Jawi (Ringkas)

Membaca doa ketika keluar rumah adalah cara bagi umat Islam untuk meminta perlindungan dan pertolongan Allah SWT.

Doa keluar rumah adalah usaha umat Islam untuk sentiasa mengingati Allah SWT. Apabila anda ingin meninggalkan rumah, terdapat banyak perkara yang tidak dapat diramalkan. Oleh itu, doa sebelum meninggalkan rumah boleh dilakukan untuk meminta pertolongan allah swt.

Di sini kami berkongsi panduan lengkap untuk berdoa di luar rumah yang boleh anda amalkan.

Mari kita mulakan seperti berikut;

Adab Keluar Rumah

adab keluar rumah
adab keluar rumah

Keluar dari rumah mempunyai adab, untuk memberi perhatian sebelum ber doa keluar rumah agar dijaga malaikat. Berikut adalah adab keluar dari rumah yang anda dapat amalkan dengan keluarga anda, seperti berikut;

1. Solat dua rakaat

Dengan solat dua rakaat sebelum meninggalkan rumah, ini bermakna kita memohon kepada Allah SWT untuk mengelakkan kesukaran, bahaya, dan bencana.

Seperti yang dinyatakan oleh Nabi (SAW) seperti berikut.

“Jika kamu dari rumah kamu dan melakukan solat dua rakaat, maka akan melindungi kamu dari tampilan dan masalah di luar. Jika kamu memasuki rumahmu, lakukanlah solat dua rakaat, maka kamu akan terlindungi dari dan masalah di dalam.”

HR.Al-Bazzar

2. Baca keluar rumah

Selepas selesai solat dua rakaat, anda boleh menjalankan amalan membaca doa di luar rumah. Doa boleh dihafal dengan perlahan dan diamalkan setiap kali anda meninggalkan rumah.

3. Melihat ke langit sambil membaca doa

Seperti yang dilakukan oleh Nabi SAW, apabila membaca doa keluar rumah, disarankan untuk melihat ke langit dan membaca doa keluar rumah.

4. Tinggalkan rumah menggunakan kaki kanan

Apabila meninggalkan rumah, umat Islam dinasihatkan untuk memijak kaki kanan terlebih dahulu. Kerana Nabi menyukai segala yang bermula dari kanan dalam semua urusannya.

5. Jangan keluar dari rumah dengan tergesa-gesa

Jika anda akan keluar dari rumah jangan tergesa-gesa kerana ia adalah sifat syaitan.


Doa Keluar Rumah Rumi dan Jawi

Di sini kita berkongsi doa keluar rumah sesuai sunnah lengkap dengan tulisan Arab, rumi serta maksudnya. seperti berikut;

Doa Keluar Rumah

بِسْمِ اللَّهِ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ

“Bismillaahi tawakkaltu ‘alallaah, laa haula wa laa quwwata illaa billaah”

Maksudnya :

“Dengan nama Allah, aku bertawakal kepada Allah, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.” (HR.Abu Dawud, (4/325), no. 5094).

Kemudian, selepas membaca doa keluar rumah yang singkat, ia boleh diteruskan dengan doa keluar rumah seperti berikut;

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَأَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّأَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّأَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَأَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَيَّ

Allaahumma innii a’uudzu bika an adhilla au udhalla au azilla au uzalla au azhlima au uzhlama au ajhala au yujhala ‘alayya

Maksud doa keluar rumah:

“Ya Allah, aku meminta perlindungan kepada-Mu dari tersesat atau disesatkan, berbelok dari jalan yang benar atau dibelokkan dari jalan yang benar, berbuat kezaliman atau dizalimi, berbuat kejahilan atau dijahili.” (HR. Abu Dawud).

Doa keluar rumah dipanggil Doa isti’adzah. Kandungan doa adalah bahawa apabila seseorang keluar dari rumahnya, maka sudah pasti dia akan bergaul dengan manusia atau menyelesaikan urusan.

Dari segi agama, mungkin dia hilang atau disesatkan, tergelincir dalam kesilapan dan dosa, atau tergelincir dalam kedua-duanya. Oleh itu, dengan membaca doa isti’adzah ini, umat Islam memohon perlindungan Allah SWT.


Adakah anda sudah jelas dengan penerangan ini?

Saya berharap anda mendapat input yang jelas mengenai doa keluar rumah.

Jika anda mempunyai apa-apa persoalan yang ingin ditanya berkaitan topik ini, anda boleh lakukannya pada ruangan komen di bawah.

Categories Doa

Leave a Comment