Doa Istikharah

Selepas menunaikan solat sunat istikharah kita digalakkan membaca doa solat istikharah.

Maka bagaimana doa istikharah?

Kami akan berkongsi dengan anda panduan lengkap doa solat sunat istikharah.

Panduan doa solat sunat istikharah dan doa solat istikharah jodoh ini juga dipermudahkan dengan bacaan rumi untuk membantu sesiapa yang mengalami kesukaran membaca tulisan arab.

Mari kita mulakan seperti berikut:

Maksud Istikharah

maksud istikharah
maksud istikharah

Istikharah adalah memohon petunjuk dan jalan yang terbaik dalam apa jua perkara yang dihadapi. Pengenalan istikharah diajar oleh Rasulullah adalah sebagai meminta petunjuk daripada Allah taala dengan pilihan yang terbaik dalam setiap pekerjaan yang ingin kita lakukan. Sesungguhnya Allah SWT adalah tempat kita mengadu dan memohon. Sebagai contoh, seperti solat istikharah jodoh yang diakhiri dengan doa istikharah jodoh.

Firman Allah SWT :

“dan Tuhanmu menciptakan dan memilih apa yang Dia kehendaki, bagi manusia tidak ada pilihan (kecuali ianya adalah daripada pilihan dan ketentuan Allah)..”

(al-Qasas : ayat 68)

Doa Solat Istikharah

Rasulullah SAW kerap mengajar doa ini sebagaimana Baginda mengajar ayat-ayat al-Quran (Rekod Imam Al-Bukhari)

Doa ini boleh dibaca dalam bahasa arab dan bahasa melayu.

Jika sukar, berdoa sahaja dalam Bahasa Melayu, atau apa-apa sahaja bahasa yang memudahkan anda.

InsyaaAllah Allah Maha Memahami doa setiap hambaNya.

Doa Solat Sunat Istikharah

Doa Solat Istikharah Arab

Doa Istikharah Dalam Rumi

Allahumma Innii Astakhiiruka bi’ilmika, Wa Astaqdiruka Biqudrotika, Wa As-aluka Min Fadhlikal Azhiim, Fainnaka Taqdiiru Wa Laa Aqdiru, Wata’lamu Wa Laa A’lamu, Wa Anta ‘allaamul Ghuyuub, Allaahumma In Kunta Ta’lamu, Anna Haadzal Amro Khoirun Lii Fii Diinii Wa Ma’aasyii Wa ‘aaqibati Amri, Faqdurhu lii Wayassirhu lii, Tsumma Baarikli Fiihi, Wa In Kunta Ta’lamu, Anna Haadzal Amro Syarrun Lii Fii Diini, Wa Ma’aasyii Wa ‘aaqibati Amri, Fashrifhu ‘annii Washrifnii ‘anhu, Waqdur Liyal Khairahaytsu Kaana, Tsumma Aor Dhinii Bih

Maksud Doa Istikharah Dalam Bahasa Melayu

Ya Allah, aku memohon agar memilih mana yang baik menurut Engkau ya Allah. Aku juga memohon diberikan kepastian dengan ketentuanMu dan aku memohon dengan kemurahanMu Tuhan yang Maha Agung. Sesungguhnya Engkau Tuhan yang Berkuasa, sedangkan aku tidak tahu. Engkau Tuhan yang amat mengetahui segala sesuatu yang masih tersembunyi.Ya Allah! Jika menurut pendapatMu urusan ini (sebutkan perkara tersebut) memberi kebaikan bagiku untuk agamaku, kehidupanku, dan pekerjaanku, maka takdirkanlah ia bagiku dan berkatilah ia padaku. Jika menurut pengetahuanMu bahawa urusan ini (sebutkan perkara tersebut) memberi keburukan bagiku untuk agamaku, kehidupanku dan pekerjaanku, maka ku mohon agar Engkau jauhkan ia daripadaku dan kurniakanlah bagiku hanya kebaikan di mana sahaja aku berada.Jadilah aku orang yang redha atas anugerahMu.

(Rekod Imam al-Bukhari)


Doa Selepas Solat Istikharah

Dalam perbincangan ini kita mengambil contoh Doa selepas solat istikharah (Untuk jodoh), seperti berikut:

Dalam soal jodoh dan memilih pasangan hidup, anda boleh tukarkan tempat kosong dengan nama khusus seseorang.

Walaubagaimanapun, anda bebas untuk menggunakan ayat sendiri yang lebih anda fahami kerana Allah Maha Mengetahui apa yang anda ingin nyatakan.

Doa boleh dibaca dalam bahasa Arab atau terjemahan Bahasa Melayu sepertimana berikut;

“Ya Allah, aku memohon agar Engkau memilihkan mana yang baik pada ilmu Engkau ya Allah. Aku memohon agar Engkau memberikan kepastian melalui ketentuanMu dan aku memohon limpahan Engkau Yang Maha Agung, kerana sesungguhnya Engkau Yang Maha Berkuasa, walhal aku tidak tahu dan Engkaulah Yang Amat Maha Mengetahui segala sesuatu yang masih tersembunyi.”

“Ya Allah,  dalam urusan memilih jodoh ini, sekiranya aku memilih __________ sebagai pasangan hidupku itu baik bagiku, baik bagi agamaku, dan baik bagi hidupku, maka mudahkanlah ia bagiku, kemudian berikanlah keberkatan didalamnya untukku.”

“Ya Allah,  sesungguhnya dalam urusan memilih jodoh ini, sekiranya aku memilih _________ sebagai pasangan hidupku itu tidak baik bagiku, tidak baik bagi agamaku, tidak baik untuk penghidupanku,  dan juga tidak baik akibatnya bagiku, maka jauhkanlah hal ini daripadaku, dan jauhkanlah aku daripadanya.

Takdirkanlah aku dengan kebaikan di mana sahaja aku berada kemudian jadikanlah aku orang yang redha atas anugerah Mu.”


Sesungguhnya istikharah adalah pembantu ketika buntu, sedih, keliru, putus asa. Bahkan, solat ini juga sebagai pertanyaan hambaNya kepada Allah, akan perkara serta penyelesaian yang terbaik di saat tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi.

Istikharah juga boleh ditunaikan walaupun sudah ada ketetapan jawapan sendiri, tetapi tetap mahukan keyakinan atas pilihan itu.

Jadi, beristikharahlah untuk menenangkan hati atas setiap apa jua tindakan dan pilihan yang diputuskan, semoga Allah SWT membalas dengan izin dan redaNya, amin.

Categories Doa

Leave a Comment