Doa Dipermudahkan Segala Urusan Rumi & Jawi (Ringkas)

Dalam menjalani kehidupan harian adakalanya kita menghadapi saat yang sukar. Sama ada mahu ataupun tidak, waktu yang sukar itu tetap perlu dilalui. Namun begitu, sebagai seorang Muslim, kita boleh memohon doa semoga dipermudahkan segala urusan.

Allah berfirman di dalam Surah Al-Balad ayat 4:

Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya)..

Apa saja masalah dalam kehidupan, kita boleh memohon doa semoga dipermudahkan segala urusan kita kepada Allah SWT.

Ujian Dari Allah

ujian dari Allah
ujian dari Allah

Hidup ini penuh dengan dugaan. Penuh dengan macam-macam tragedi yang kita tak mahu. Tapi, pengalaman dalam menghadapi itu semualah yang dipanggil sebagai UJIAN. Ujian ini Allah beri kepada semua orang. Untuk uji, sama ada kita akan kekal konsisten atas jalan Allah, ataupun tidak.

Semua yang kita kena di dunia ini, adalah ujian. Baik berupa baik atau buruk. Semuanya duduk di dalam kerangka ujian. Sebab itu kita selalu baca dalam Surah Asy-Syarh, Allah sebut:

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan..

Surah Asy-Syarh

Namun, jangan khawatir sama sekali. Kerana Allah sebut juga dalam Surah Al-Baqarah ayat 286 bahawa:

Allah tidak akan membebankan seseorang hamba itu melainkan dengan apa yang terdaya olehnya..

Al-Baqarah ayat 286

Untuk itu, kali ini kami akan kongsikan beberapa doa dipermudahkan urusan kerja dan doa untuk mudahkan urusan yang elok diamalkan. 


Doa dipermudahkan segala urusan jawi & rumi

Doa dipermudahkan urusan dan hajat

1. Doa dimudahkan segala kesulitan

اللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلاً

Bacaan Rumi :

“Allahumma la sahla illa ma ja’altahu sahla, wa anta taj’alul hazna iza shi’ta sahla.”

Maksud: “Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali yang Engkau mudahkan dan Engkau perkara yang susah boleh Engkau jadikan mudah apabila Engkau menghendakinya.”

 Hadis riwayat Ibnu Hibban

Hadis ini sahih menurut jalur Anas Bin Malik. Sahih menurut Sheikh Syuaib Al-Arnauth.

Manusia itu ada kehendak. Cuma, kehendaknya itu boleh direalisasikan apabila dengan izin Allah. Maka, perlulah kita sebagai manusia minta daripada Allah sendiri supaya dipermudahkan segala urusan. InshaAllah.

2. Doa Penyerahan

حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ

Bacaan Rumi :

“Hasbunallah wa ni’mal wakil.”

Maksud : Cukup hanya Allah bagi kami dan Dia ialah Maha Pelindung (Surah Ali Imran ayat 173)

Surah Ali Imran ayat 173

Doa ini yang dibaca oleh Nabi Ibrahim saat dilemparkan ke dalam api. Selain itu juga, bila ada berita yang beritahu ada sekumpulan manusia yang datang nak serang Rasulullah. Rasulullah sebut ayat ini kepada si penyampai berita. Hal ini menunjukkan betapa tawakkalnya baginda kepada Allah.

3. Doa dipermudahkan urusan

رَبِّي اِشْرَحْلِي صَدْرِي وَ يَسِّرْلِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي

Bacaan Rumi :

“Rabbish rohli sodri wa yassirli amri wah lul ‘ukdatam millisani yafqohu qauli”

Maksud: “Ya Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku, dan mudahkanlah bagiku urusanku dan bebaskanlah kekakuan pada lidahku supaya mereka mengerti perkataanku.”

(Surah Taha ayat 25-28)

Ini doa yang Nabi Musa minta tatkala menunaikan tugas risalah yang menjadi tanggungjawab beliau untuk menyebarkan. Paling berat, beliau kena sampaikan risalah ini kepada firaun yakni raja yang perasan dia Tuhan. Itu agak mencabar bagi beliau. Kakuan lidah itu akan membuatkan mesej risalah yang Nabi Musa sampaikan itu tidak jelas. Sebab itu Nabi Muda minta Allah untuk bebaskan kekakuan pada lidahnya supaya tidak tergagap-gagap.

4. Doa memohon kesabaran

رَبَّنَاۤ اَفۡرِغۡ عَلَيۡنَا صَبۡرًا

Bacaan Rumi :

“Rabbana afghir ‘alaina sobran”

Maksud: Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kesabaran kepada kami.. 

Surah Al-A’raf ayat 126

Curahkan kesabaran ertinya dalam konteks membela agama Allah dan teguhkan hati ketika dalam perjuangan tersebut. Boleh dibaca ketika mana kita sedang berjuang terhadap apa-apa perkara. Jadikan ayat ini sebagai zikir di mulut. Moga-moga kesabaran kita meningkat.

5. Doa Keampunan

لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Bacaan Rumi :

“La ilahailla anta subhanaka inni kuntu minazolimin”

Maksudnya: “Tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.”

(Surah Al-Anbiyaa ayat 87)

Doa ini adalah doa yang tidak putus dibaca Nabi Yunus ketika berada dalam perut ikan nun. Ia merupakan doa yang memohon keampunan dari Allah atas segala dosa yang dilakukan. Selain menunjukkan kepercayaan kepada keagungan Allah. Doa dari Al-Quran dan hadis adalah doa yang baik untuk diamalkan dalam kehidupan.  Sebagai hamba Allah, mohon doa kepadaNya agar dugaan yang datang dapat kita hadapi dengan tenang dan mudah. 


Doa dipermudahkan segala urusan ini bukan sahaja dibaca saat kita menghadapi kesusahan. Akan tetapi, sentiasa dibaca setiap hari agar semua urusan harian berjalan lancar. 

Diharapkan bacaan doa untuk dipermudahkan urusan ini akan bermanfaat dan membantu para pembaca dan semoga dipermudahkan semua urusan di dunia ini.

Categories Doa

Leave a Comment