Doa Angin Ahmar Pendek (Rumi & Jawi)

Angin Ahmar adalah salah satu gejala penyakit yang mematikan. Bahkan pada zaman nabi, angin duduk ini sudah disebut rihul ahmar. Angin atau rihul amar ini boleh menyebabkan kematian pada seseorang.

Dalam ajaran Islam, dalam menghadapi penyakit, selain rawatan, usahanya adalah untuk berdoa. Untuk usaha sakit angin duduk ini, disyorkan untuk membaca doa angin ahmar, supaya ia dijauhkan daripada strok.

“Bahawa sesiapa yang membaca Doa Strok / Do’a Rihul Ahmar, walaupun membaca doa angin ahmar sekali seumur hidup, akan dijauhkan dari penyakit ‘WIND AHMAR atau STROKE’.”

Di sini kami akan berkongsi dengan anda Doa Angin Ahmar lengkap dengan Rumi dan maksudnya.

Mari kita mulakan . . .

Sejarah Doa Angin Ahmar

Sejarah Doa Angin Ahmar
Sejarah Doa Angin Ahmar

Peristiwa kemunculan Rihul Ahmar yang hakikatnya adalah sejenis JIN berlaku pada zaman pemerintahan Nabi Sulaiman A.S lagi.

Ketika semua makhluk termasuk binatang dan segala jenis Jin tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S, muncullah seekor JIN yang bernama “Rihul Ahmar” yang enggan tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S. Besarnya seumpama saiz sebatang pokok.
Apabila ditanya oleh Nabi Sulaiman A.S;

“Siapa kamu?”

Maka dijawab olehnya; “Saya adalah Rihul Ahmar”

Tanpa mahu tunduk tanda hormat, kemudian ia pun terus menghilangkan dirinya kerana enggan tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S. Ia muncul kembali kepad zaman Rasulullah S.A.W apabila menyerang Saidina Hassan R.A. seperti berikut peristiwanya.

Pada satu ketika cucu Nabi Muhammad S.A.W telah menderita penyakit rongga yang menyebabkan darah keluar dari mulutnya. Para sahabat dan Nabi S.A.W sendiri pernah mendengar tentang penyakit yang dihidapi oleh al-Hassan. Tiba-tiba malaikat Gabriel A.S. datang menemuinya memberitahu dia bahawa cucunya telah terdedah kepada Rihul Ahmar.

Dia bertanya;

“Wahai saudaraku JIbril, apakah ada obat untuknya?”
“Ada!” Jibril menjawab

Malaikat JIbril juga menghilangkan dirinya untuk sementara waktu. Kemudian dia muncul dan berkata.

“Bahawasanya Allah S.W.T telah mengurniakan kepada Tuan satu hadiah doa Mustajab. Barangsiapa membacanya biarpun sekali seumur hidupnya, nescaya dia terselamat daripada Rihul Ahmar”

Baginda Rasulullah S.A.W telah membaca doa tadi untuk cucunnya Hassan . Berkat rahmat dan kehendak dari Allah S.W.T Hassan pun sembuh ketika itu juga dan bangun dalam keadaan sihat.


Doa Angin Ahmar Pendek

Berikut doa angin ahmar ringkas yang boleh anda amalkan:

اللهم إني أعوذبك من الريح الأحمر والدم الأسود والداء الأكبر

Bacaan dalam Rumi:

Allohumma innii a’uudzubika minar riihil ahmar, wad damil aswad, wad daail Akbar.”

Maksudnya:

“Yaa Allah sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari angin merah dan dari darah hitam (stroke) dan dari penyakit berat.”


Doa Elak Angin Ahmar

Selain membaca Doa Elak Angin Ahmar di atas anda juga boleh membaca doa angin ahmar lebih lengkap seperti berikut:

doa angin ahmar jawi

Maksudnya:

“Wahai Tuhan! Aku berlindung dengan Engkau dan dengan beberapa kalimah yang sempurna daripada penyakit angin ahmar dan daripada penyakit yang besar-besar pada diriku, rohku, darahku, dagingku, lemakku, kulitku dan urat sarafku. Maka apabila Engkau tunaikan sesuatu pekerjaan Engkau berkata jadi oleh mu, jadilah ia. Allah Maha Besar Allah Maha Besar Allah Maha Besar. Tidak ada daya dan upaya pada menolak ujian Allah dan tidak ada kekuatan dalam menjalani ibadah kepada Allah melainkan dengan izin Allah Yang Maha Tinggi.”


‘Riihul Ahmar’ biasa masuk pada saat seseorang tidur bakda Ashar hingga waktu Isya’.

Maka hindari lah tidur di waktu itu sekantuk/ secapek apapun… Silahkan dirasakan sendiri perbedaan tidur tengah hari (siang), bakda Ashar dan malam hari pada saat bangun dari tidur waktu-waktu tersebut.

Semoga kita senantiasa dalam balutan sehat wal A’fiat. Aamiin Yaa Rabbal’alamiin.

Categories Doa

Leave a Comment